• Voor pleegouders
  • Voor verwijzers
  • Juvent Academie
Juvent
  • Hulp nodig
    • Voor jongeren
      • Ik zoek hulp
      • Verhalen van jongeren
      • Privacy
    • Voor ouders
      • Ik zoek hulp
      • Ervaringsverhalen
      • Privacy
    • Hulpaanbod
  • Pleegouder worden
    • Wat is pleegzorg?
    • Oriënteren op het pleegouderschap
    • Kindgericht werven
    • Pleegouder worden
    • Begeleiding van pleegouders
    • Ervaringsverhalen
    • Kom in contact met Juvent
  • Werken bij Juvent
    • Vacatures
    • Zinvol zorgen
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Sollicitatieprocedure
    • Stage lopen bij Juvent
  • Meer…
    • Nieuws
    • Over ons
      • Onze klantbelofte
      • Bestuur en toezicht
      • Statuten en reglementen
      • Algemene bepalingen
      • Pleegzorg Magazine
      • Steun Juvent!
      • Jaarverslag
      • Samenwerkingspartners
    • Agenda
    • Ervaringsverhalen
    • Kosten & aanmelden
    • Privacy
    • Medezeggenschap
    • Niet tevreden over Juvent
      • Klachtenregeling
      • Klachtencommissie
      • Vertrouwenspersoon
  • Contact & locaties
Home Levensboek individueel deel 2

Levensboek individueel deel 2

Voordat je ons Kim!-voorbereidingsprogramma kan volgen, willen we graag eerst meer van jou en weten. Dat doen we aan de hand van een individueel levensboek. Deze zijn opgesplitst in deel 1, deel 2 en deel 3. Vul hier deel 2 in.

Stap 1 van 7

14%
Naam(Vereist)

Gevoelens

Verlies-inventarisatie

Voor toekomstige pleegouders die moeten inschatten of zij in staat zijn kinderen te helpen, onder meer bij het verwerken van verliezen, is het belangrijk naar hun eigen verliesgeschiedenis te kijken. Daarom vragen wij je een “verlies-inventarisatie-werkblad” in te vullen van jezelf. Denk hierbij aan verliezen op het gebied van geliefde personen, gezondheid, materieel en aanzien. Wij begrijpen dat dit heel persoonlijke informatie is waarover je je mogelijk kwetsbaar voelt. Nogmaals, alle informatie die je met ons deelt, is vertrouwelijk en blijft onder ons.

Neem voor je verder gaat met invullen in de werkmap met verdiepingsmateriaal het thema “Tet Tuut – Ta Tuut” door.
Dit thema gaat over omgaan met verlies. Ook staat hierin een voorbeeld van een ingevulde verliesinventarisatie van een aspirant-pleegouder en één die een aspirant-pleegouder heeft ingevuld over zijn eigen kind.
Beschrijf je leeftijd, het soort verlies en omstandigheden, de ontvangen hulp en door wie en de gevolgen in je leven.
Wanneer er geen verlies is geweest, vul dan 'niet van toepassing' in.

De kinderen in pleeggezinnen vervullen vaak een belangrijke rol. Als je pleeggezin wordt, zal de positie van de al in het gezin wonende kinderen gaan veranderen. We weten hoe belangrijk het is, dat het met de eigen kinderen van pleegouders goed blijft gaan als er eenmaal een pleegkind is geplaatst. Daarom is het zinvol ook naar hun verliesgeschiedenis te kijken.

Wanneer je meer dan één kind hebt, mag je de verliezen van de verschillende kinderen samen in de tabel zetten.
Beschrijf naam van het kind, de leeftijd, het soort verlies en omstandigheden, de ontvangen hulp en door wie en de gevolgen in het leven van jouw kind(eren).
Wanneer er geen verlies is geweest, vul dan 'niet van toepassing' in.

Vertraging in ontwikkeling

Kinderen kunnen door verschillende oorzaken vertraging in ontwikkeling hebben, bijvoorbeeld:

  • Voor de geboorte: zoals slechte voeding, drug/ alcoholgebruik van moeder.
  • Genetische condities: aangeboren handicaps, bijvoorbeeld het syndroom van Down.
  • Lichamelijke verwaarlozing: opgroeien zonder toezicht of stimulans, slechte gezondheidszorg, tekort aan basisbehoeften.
  • Lichamelijke mishandeling: slaan, schoppen, branden met sigaretten, vastbinden.
  • Emotionele mishandeling en verwaarlozing: vernederen, beschaamd maken, isolatie, negeren.
  • Seksueel misbruik of seksuele mishandeling: ongewenste seksuele intimidaties tot ernstig seksueel misbruik.
  • Ongelukken en trauma’s: auto-ongeluk, ernstige ziektes, langdurige ziekenhuisopnamen.


Het thema ‘Onlosmakelijk verbonden’ in de werkmap gaat verder in op de oorzaken van vertraging in de ontwikkeling, en de mogelijke gevolgen daarvan.

In het thema ‘Links rechts links’ leer je meer over signalen van kindermishandeling en wat je kunt doen bij vermoedens daar van.
Heb jij persoonlijke ervaringen (of ervaringen in je directe omgeving) met deze oorzaken van vertraging in ontwikkeling?

Kijk op de praktijk

Om in te schatten wat het voor jou en jouw gezinsleden betekent om een kind met een achterstand in de ontwikkeling op te nemen, zijn hierna een aantal (realistische) beschrijvingen opgenomen. Beantwoord voor minimaal 3 kinderen de vragen. Als de genoemde leeftijd niet past bij jouw gezinssituatie, kan je de leeftijd aanpassen.

Daan (5 jaar)

Reden voor pleegzorgplaatsing is lichamelijke verwaarlozing. De moeder van Daan is 21 jaar. Ze heeft vanaf de geboorte van Daan al moeite met de opvoeding gehad. Zelf stond ze onder de kinderbescherming. Ze is bevallen in een opvangtehuis voor ongehuwde moeders. Toen ze zwanger raakte hebben haar ouders haar voor de keuze gesteld: trouwen of we willen niets meer met je te maken hebben. Moeder verbrak toen het contact met haar ouders. Ze verbleef 2 jaar in het tehuis en is toen met haar kind zelfstandig gaan wonen. Ze heeft verschillende mannen gehad, is onevenwichtig. Zij werd als kind zelf verwaarloosd.
Gedrag: Daan woont nu 3 maanden in het pleeggezin. Hij is depressief, huilt veel en is moeilijk te troosten; zegt weinig; zit meestal in een hoek en zuigt op zijn duim; plast in bed; wijst toenadering af.

Annie (16 maanden)

Reden voor pleegzorgplaatsing is seksueel misbruik. Annie’s moeder ging vrij snel na de geboorte in de avondploeg aan het werk. Haar vader zorgde dan voor Annie.
Gedrag: Annie is sinds drie weken in het crisisopvanggezin. Zodra ze verschoond moet worden, zet ze het op een krijsen en houdt ze haar lichaam stijf. Op schoot wil ze niet. Het liefst zit ze in een hoekje op de bank. Ze eet alles zonder goed te kauwen. Ze slaapt redelijk in, maar wordt van ieder geluid wakker en bonkt dan met haar hoofd. Hierbij maakt ze een indringend monotoon geluid.

Filiz (13 jaar)

Reden voor pleegzorgplaatsing lichamelijke mishandeling (kneuzingen en brandwonden). Haar ouders zijn op jonge leeftijd in Nederland komen wonen. De moeder van Filiz heeft weinig contacten en spreekt niet goed Nederlands. De vader van Filiz is werkloos en zit daardoor in de put. Het gezin heeft financiële moeilijkheden. De moeder is ziekelijk.
Gedrag: Filiz woont nu twee maanden in het pleeggezin. Zij is met opzet ongehoorzaam; ze wil niet aangeraakt worden. Ze is bang voor trappen, badkuipen en vreemden; ze huivert als ze iemand met een brandende sigaret ziet.

Anton (11 jaar)

Reden voor pleegzorgplaatsing emotionele verwaarlozing. Hij heeft onvoldoende genegenheid en liefde gehad. Hierdoor is hij ver achter in zijn ontwikkeling. Antons moeder is verslaafd aan drank. Zijn vader zit in de gevangenis. Toen Anton 9 jaar was is hij in een tehuis geplaatst. Men vond eerst enige behandeling nodig, vooral omdat hij moest verwerken dat zijn ouders niet voor hem konden zorgen.
Gedrag: Anton woont nu 2 weken in het pleeggezin en hij heeft weinig zelfvertrouwen. Hij zegt vaak: “weet ik niet” en “kan ik niet”. Hij hangt erg aan pleegmoeder. Hij is normaal begaafd, maar kan nog niet goed lezen en doet op school een jaartje over. Hij ziet er uit als een achtjarige en gedraagt zich ook zo. Hij gedraagt zich depressief en verdrietig.

Carla (13 jaar)

Reden voor pleegzorgplaatsing seksuele mishandeling. Carla werd vaak seksueel misbruikt dor de vriend van moeder. Carla’s moeder is aan de drugs verslaafd en niet in staat haar dochter te beschermen.
Gedrag: Carla is twee weken in het pleeggezin en is vijandig tegen pleegmoeder. Ze probeert veel tijd alleen met pleegvader door te brengen en hem te liefkozen. Ze heeft vaak last van nachtmerries waarover ze weigert te praten. Ze doet geen moeite om vrienden of vriendinnen van haar eigen leeftijd te krijgen.
We kunnen ons voorstellen dat je als aspirant-pleeouder misschien onder de indruk bent van de verhalen die je zojuist hebt gelezen. Het is waar: als je met pleegzorg te maken krijgt, betekent dat zonder uitzondering dat je met verdrietige en moeilijke zaken wordt geconfronteerd. Het is tenslotte niet normaal dat een kind voor korte of langere tijd niet bij (één van de) eigen ouders woont, dat is een besluit dat niet zomaar wordt genomen. Vrijwel altijd hebben pleegkinderen, en hun ouders, al veel meegemaakt. Je wordt als pleegouder dus vaak geconfronteerd met het leed van het kind dat bij je woont. En wat meer op afstand, ook met dat van de ouders.

We weten, dat dat zwaar kan zijn. We weten ook, dat het daarom belangrijk is, om als pleegouder goed voor jezelf te zorgen. Want: wie niet voor zichzelf zorgt, kan op den duur ook niet voor een ander zorgen. Bovendien: jij bent het waard!

Ook in de fase van voorbereiding op het pleegouderschap is het nuttig vast na te denken over hoe jij dat gaat doen straks, voor jezelf zorgen. Je mag daarom hieronder aan de slag met een zelfzorgplan. Dit plan wordt in zijn totaliteit opgenomen in de bijlage van het screeningsdocument. Het is belangrijk daar ‘op terug te kunnen pakken’ als pleegzorg echt gestart is in jouw leven.

Goede zelfzorg:
  • - Zorg dat je voldoende slaapt
  • - Eet goed
  • - Wees fysiek actief
  • - Gebruik weinig of helemaal geen alcohol
  • - Neem regelmatig een pauze tijdens stressvolle activiteiten
  • - Lach iedere dag
  • - Uit je
  • - Laat iemand anders voor je zorgen
Welke gedachten, gemoedstoestand of gevoelens of lichaamssensaties merk ik dan op?
Bijvoorbeeld: tijd door brengen met vriend(in)(en), film of tv-programma kijken, boek lezen, spelletje spelen, een bad nemen, mediteren, sporten

Zelfzorg concreet

Beschrijf zo concreet mogelijk: wat, wanneer, met wie, hoelang.

Verzameldoos met fijne dingen

Denk bijv. aan de geur van schone was, de poes aaien, babyfoto’s kijken, wegdromen op een site van vakantiereizen,etc.
Overweeg je pleegouder te worden? Lees direct meer

Wil je meer informatie over ons hulpaanbod?

Of heb je een andere vraag? Wij denken graag met je mee.

  • Bel ons

    ma t/m vrij 8.30 - 17.00
  • Laat je terugbellen

  • Stuur ons een e-mail

Voor alle vragen rondom ons hulpaanbod: 0900 – 54 63 671
Bel bij overige vragen één van onze regiokantoren

© 2023 Juvent

  • Website door Nedbase